Indskrivning
Her finder du alle informationer omkring indskrivningsproceduren og økonomisk hjælp.
Prins Henriks Skole er en del at AEFE (Agence de l’Enseignement Français à l’étranger) og har således tre overordnede mål:
- At tilbyde undervisning til franske børn bosiddende i Danmark og til børn, som kommer fra en anden skole under AEFE-netværket.
- At tilbyde undervisning til danske børn, hvor familien har truffet et bevidst valg om at sende deres børn i en fransk skole i netværket, som Prins Henriks Skole.
- At tilbyde undervisning til børn med anden nationalitet end fransk og dansk.
Det at sende et barn, der ikke har fransk som modersmål, i en fransk skole, er en beslutning, der bør indgå i et samlet familieprojekt, hvor familien skal være indstillet på at engagere sig i barnets skolegang og støtte dets indlæring af det franske sprog.
Børn, der ikke kommer fra det franske skolesystem, skal bestå en niveau test i fransk.
Adgangskrav til maternelle
- Hvis dit barn er fylder 3 år inden den 31. december i det igangværende skoleår og er renlig, kan barnet blive optaget Petite Section (PS).
- Hvis dit barn fylder 3 år efter den 31 december i det igangværende skoleår, kan barnet blive optaget i Toute Petite Section (TPS) den dag, det fylder 2 år og 10 måneder.
Adgangskrav til élémentaire, collège og gymnasium
Elever, som kommer fra andre skolesystemer tager en adgangstest. Den gør det muligt at vurdere deres færdigheder på fransk og at finde det klassetrin, som passer til dem.
Blanket til indskrivning (blanket downloades fra skolens hjemmeside / indskrivning) skal udfyldes og vedlægges de krævede bilag vedlægges. Så snart der foreligger et svar på en ansøgning, modtager du en e-mail. Indskrivningsgebyret skal være betalt via PayPal (se link under indskrivningsprocedure) for, at ansøgningen kan blive taget i betragtning. I tilfælde af positivt svar, er indskrivningen gældende, så snart indskrivningsgebyret er betalt (fristen er 10 dage, for at garantere barnets plads). Når en elev optages på LFPH, kræves det, at betalings-betingelserne er accepteret.
Betalingsbetingelser 2024-2025
De familier, som er indskrevet for nyligt, inviteres til et møde på skolen. Det holdes hvert år i august, kort inden skolestart.
Maternelle – familier bosat i Danmark
I det øjeblik man vælger at indskrive sit barn i maternelle på Prins Henriks Skole, er det vigtigt at familien udmelder sit barn fra den institution, barnet allerede går i.
I bedes derfor tage kontakt til Pladsanvisningen i den pågældende kommune. Da alle kommuners procedurer ikke er ens, bedes I følge de retningslinjer netop jeres kommune har vedrørende udmeldelse, inden barnet begynder sin skolegang i vores maternelle.
Såfremt I ikke har udmeldt jeres barn rettidigt fra dets tidligere institution, vil Prins Henriks Skole ikke kunne få kommunalt tilskud for barnet før udmeldelsesperioden fra den anden institution er overstået.
Nyligt ankomne familier fra udlandet
I Danmark skal alle mennesker have et CPR nummer. Det er en af den første ting, man som tilflyttere skal anskaffe sig.
Læs mere her under fanen “At flytte til Danmark”.
Så snart jeres barn har fået CPR numre, beder vi jer oplyse dem til skolens sekretariat for indskrivning (inscriptions@lfph.dk)
Hvis cpr.nr. ikke er oplyst senest 5. september er det ikke muligt for skolen at søge tilskud til jeres barn. I det tilfælde vil elever fra 1. – 10. klasse blive faktureret priser uden tilskud for hele skoleåret.
Hvis jeres familie har diplomatstatus, er det vigtigt at oplyse det administrative CPRnr. til skolen, samt morens fødselsdato til skolen på inscriptions@lfph.dk inden den 5. september
Vigtigt!
Hvis I ændrer adresse eller kontakt oplysninger, venligst send ændringer via formular med stamdata.
Inden der ansøges om indskrivning, venligst læs betalingsbetingelserne: Betalingsbetingelser for skoleåret 2024-2025
Proceduren for indskrivning af elever på Prins Henriks Skole består af tre dele:
1. Ansøgningsskema
- Du kan udfylde ansøgningsskema på nedenstående links:
For skoleåret 2024-2025 : https://lfph.family-administration.skolengo.net/connexion
- Betaling af ekspeditionsgebyr (750dkk) på online. Hvis du har problemer med betalingen, venligst kontakt comptabilite@lfph.dk. Du modtager en bekræftelse pr. e-mail, når ansøgningen er modtaget.
2. Behandling af ansøgningen:
- Du kan følge behandlingen af ansøgningen på din Skolengo-konto.
- Såfremt din sagsmappe er fuldstændig, og dit barn har haft skolegang i det franske system (i Frankrig eller i en skole i AEFE-netværket), vil ansøgningen blive behandlet med det samme.
- Ved indskrivning i élémentaire /collège / gymnasium og hvis dit barnet kommer fra et andet skolesystem, vil du modtage forslag til en dato for optagelsesprøve, hvor det vurderes om barnet har forudsætninger for at følge skolens undervisning.
- I tilfælde af at der er flere ansøgere end pladser, vil I blive tilbudt en plads på ventelisten.
3. Bekræftelse på indskrivning
Hvis du har modtaget tilbud om plads, har du 10 dage til at betale gebyret for 1. indskrivning, samt forskud og depositum og til at bekræfte, at I gerne vil have pladsen. Såfremt skolen ikke modtager bekræftelse, vil indskrivningen blive annulleret og pladsen vil blive tilbudt en anden elev.
Bemærk, at når I modtager bekræftelse på jeres accept af pladsen, forpligter jer til at overholde reglerne for udmeldelse, hvis I ønsker at opgive pladsen.
VIGTIGT
- For at opnå statstilskud til skolepengene, (for elever fra 1. klasse til 1.g), skal eleven være indskrevet i skolen og have et dansk CPR nr. inden den 2. september kl. 12 i indskrivningsåret.
- Baggrunden for optagelsesprøverne er at vurdere dit barns evne til at følge undervisningen, som udelukkende er på fransk på Prins Henriks Skole, og som følger undervisningsprogrammerne fra det franske undervisningsministerium. Optagelsesprøven er ikke en niveautest.
- Spørgsmål i forhold til indskrivning, venligst skriv til inscriptions@lfph.dk
Priserne for skoleåret 2025-26 kommer senere på året.
Årstilmelding – skoleåret 2024-25
Hvis du allerede er tilmeldt den årlige kantineordning og ønsker at fortsætte, skal du IKKE foretage dig noget. Hvis du ikke ønsker at fortsætte til næste skoleår, skal du sende en mail til cantine@lfph.dk.
Nye elever skal tilmeldes ved at udfylde følgende formular (formularen er åben fra den 17. juni til den 14. august)
Prisen pr. måltid er i gennemsnit 41 DKK for elever (og for ansatte). Den samlede årlige udgift er 7.120 DKK, som opkræves med 1.424 DKK hver anden måned. Fakturering sker i oktober, december, januar, marts og maj, hver gang med et beløb på 1.424 DKK.
Du kan kun afmelde dig én gang om året ved at sende en e-mail til cantine@lfph.dk senest den 15. december med virkning fra den 1. januar.
Bemærk, at elever, som får tilskud til skolepengene fra den franske stat, er ikke automatisk tilmeldt kantinen. Alle forældre, som vil tilmelde deres børn til kantinen, skal gøre det aktivt.
Månedlig tilmelding
For at melde dit barn til kantineordning for en måned, venligst udfyld blanketten her mellem den 1. og 15. i måneden (fx. mellem den 1. og 15. september for tilmelding for oktober) Formular
Prisen er 46 DKK/ måltid. Det fakturerede beløb vil fremgå af blanketten og vil variere og svare til antallet af dage, kantinen er åben i en given måned. Beløbet for ordningen vil blive faktureret sammen med skolepengene for den måned, eleven er tilmeldt kantinen.
Der er ikke automatisk gen-tilmelding til denne ordning.
Til familier, som har fået tilskud til dækning af kantineudgifter, venligst vær opmærksom på, at tilskuddet kun gælder årstilmelding. Der vil blive opkrævet fuld pris for månedlig tilmelding, uden mulighed for indregning af eventuelt tilskud.
Kantinebilletter (Maternelle til 3.g)
Hæfter med 10 kantinebilletter sælges til 520,-DKK (svarende til 52 DKK / måltid) i regnskabsafdelingen mellem kl. 8.00 og 15. Kontant betaling eller med MobilePay.
Hvis du ikke kan købe i åbningstiden, venligst skriv en mail til accounting@lfph.dk
Der er adgang til kantinen for eksterne gæster, som besøger skolen af og til, de betaler 100 DKK pr. måltid.
For skoleåret 2024-2025 beder vi alle forældre (nye og allerede tilmeldte) om at udfylde en registreringsformular for hvert barn:
– For indskrivning i TPS-PS-MS-GS: SFO Mat Formular
– For indskrivning i CP, CE1, CE2, CM1 eller CM2: SFO/KLUB Formular
Hvis du ønsker at annullere tilmeldingen, bedes du sende en e-mail til comptabilite@lfph.dk og pa
Klub
Når et barn starter i Prins Henriks Skoles klubordning (elever i 4. og 5. klasse), kan skolen søge om driftstilskud hos barnets bopælskommune. Såfremt barnet ønsker at skifte til en anden klub, er det meget vigtigt at huske og melde barnet rettidigt ud af skolens klubordning i henhold til skolens udmeldelsespolitik.
Flere oplysninger om udmeldelse findes i betalingsbetingelserne.
Kantine
Det er kun muligt at framelde sig denne ordning en gang om året, og det sker ved, at man sender en e-mail til cantine@lfph.dk inden den 15. december, med virkning fra 1. januar.
SFO / Klub
Ønsker du at melde dit barn ud af pasningsordning / SFO / Klub, venligst udfyld denne formular.
Skolen
Såfremt du ønsker at melde dit barn ud af skolen, beder vi dig udfylde formularen via nedenstående link, svarende til det klassetrin barnet går på:
Primaire (maternelle og élémentaire) Formular primaire
Collège og gymnasium: Formular secondaire
Depositum
Når en elev forlader skolen, bliver depositummet betalt tilbage, fratrukket evt. gæld også for bøger, som ikke er afleveret eller ødelagt, betalt tilbage til familien. Elever der afslutter collège og gymnasiet på skolen skal hente et dokument i CDI, der skal udfyldes af forældrene og underskrives af lederen af CDI. Dokumentet skal afleveres personligt til regnskabsafdelingen
For elever i primaire tager regnskabsafdelingen kontakt til forældrene vedrørende tilbagebetaling af depositum.
Såfremt I ikke har modtaget depositummet senest en måned efter, jeres barn har forladt skolen, send venligst en e-mail til comptabilite@lfph.dk. Depositum, som ikke er krævet tilbage, vil efter et år automatisk overgå til skolen.
Certificat de scolarité
Familier, som har brug for et ”certifikat de scolarité” venligst kontakt sekretariatet på inscriptions@lfph.dk Dette kan dog først underskrives, når alle betingelserne i forbindelse med en udmeldelse er overholdt, og evt. forfaldne gæld er blevet betalt til skolen.
NB:/
(Uddrag af betalingsbetingelserne 2023-24 – 5.2 Udmeldelse / endelig afrejse fra skolen)
I tilfælde af at en elev forlader skolen midt i skoleåret, skal elevens udmeldelse sendes via formular på vores hjemmeside (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse) med et varsel på en måned at regne fra den 1. dag i måneden efter udmeldelsen (dvs. løbende måned + 1 måned). Skolepenge betales i hele udmeldelsesperioden, uanset om barnet er til stede eller ej.
I tilfælde af at en elev forlader skolen i slutningen af skoleåret, skal elevens udmeldelse ske via formular på vores hjemmeside (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse), senest 31. maj i det igangværende skoleår af hensyn til skolens drift. Såfremt fristen ikke overholdes vil der ske en fakturering af skolepenge for den første måned af det efterfølgende skoleår til gældende takst for det klassetrin, eleven skulle være startet på. Administrative dokumenter i forbindelse med, at eleven forlader skolen samt depositum refunderes først efter betaling af denne sidste faktura.
Bemærk venligst, at alle oplysninger, I eventuelt deler med vores personale (lærere, Vie Scolaire osv.) vedrørende jeres barns kommende skoleår, aldrig kan gøre det ud for en officiel udmeldelse. Det er forældrenes ansvar at underrette skolen om deres beslutning via formular på vores hjemmeside for at beslutningen er gældende (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse).
(Uddrag af betalingsbetingelserne 2024-25 – 4.2 Udmeldelse / endelig afrejse fra skolen)
I tilfælde af at en elev forlader skolen midt i skoleåret, skal elevens udmeldelse sendes via formular på vores hjemmeside (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse) med et varsel på en måned at regne fra den 1. dag i måneden efter udmeldelsen (dvs. løbende måned + 1 måned). Skolepenge betales i hele udmeldelsesperioden, uanset om barnet er til stede eller ej.
I tilfælde af at en elev forlader skolen i slutningen af skoleåret, skal elevens udmeldelse ske via formular på vores hjemmeside (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse), senest 31. maj i det igangværende skoleår af hensyn til skolens drift. Såfremt fristen ikke overholdes vil der ske en fakturering af skolepenge for den første måned af det efterfølgende skoleår til gældende takst for det klassetrin, eleven skulle være startet på. Administrative dokumenter i forbindelse med, at eleven forlader skolen samt depositum refunderes først efter betaling af denne sidste faktura.
Bemærk venligst, at alle oplysninger, I eventuelt deler med vores personale (lærere, Vie Scolaire osv.) vedrørende jeres barns kommende skoleår, aldrig kan gøre det ud for en officiel udmeldelse. Det er forældrenes ansvar at underrette skolen om deres beslutning via formular på vores hjemmeside for at beslutningen er gældende (menupunkt Indskrivning, underpunkt Udmeldelse).
Alle elever med fransk statsborgerskab har mulighed for at søge tilskud fra den franske stat. Disse elever henvises til konsulatets hjemmeside for ansøgning.
Skolen har som udgangspunkt intet med dette tilskud at gøre.
Al fordeling og udregning sker på konsulatet. Skolen modtager derefter en oversigt over de ansøgere, som er blevet godkendt til et tilskud, samt beløb til hver elev. Beløbet fordeles ud på skoleåret og fratrækkes skolepengene i henhold til den liste skolen har modtaget fra konsulatet (10 måneder for elever som fremgår af listen af 10. august, for senere modtagne lister, det resterende antal måneder).
Såfremt skolen modtager ændringer fra konsulatet i løbet af skoleåret, vil disse blive indtastet i skolens faktureringssystem.
Alle elever, der ikke har fransk statsborgerskab, har mulighed for at søge skolens fripladstilskud.
De forældre, der ansøger i april/maj og bliver tildelt et tilskud, vil det have virkning for det efterfølgende skoleår, som starter i september samme år, og det vil blive indregnet i fakturaen i august.
For de familier, som ikke når at ansøge i april/maj, (nye familier på skolen, eller væsentlige ændringer i livssituationen mellem april/maj og september) vil der være mulighed for at komme i betragtning ved at ansøge i september/oktober. Tildeles der et tilskud, vil dette blive fratrukket i skoleårets resterende måneder, fra det tidspunkt skolen giver familierne besked.
Find alle oplysninger om fripladstilskuddet her: Information
Ansøgningsskema 2024-25 kan hentes her.
VIGTIGT! Til skoleåret 2024-2025, I bedes aflevere jeres fulde ansøgning (inkl. dokumentation) til regnskabsafdelingen, eller scan ansøgningen og send til intendance@lfph.dk. senest den 20. september 2024. Herefter tager skolen ikke længere imod ansøgninger.
Har du spørgsmål, venligst skriv intendance@lfph.dk.
Tilskud fra den danske stat
FRIPLADSTILSKUD 1. – 10. KLASSETRIN (CP – SECONDE)
Alle elever på skolen, fra 1.- 10. klasse trin har mulighed for at søge om tilskud til skolepenge og SFO. Tilskuddet afhænger dels af antal børn på skolen og dels af husstandens indkomst. Skolen henviser til, at der normalt ikke gives tilskud, når husstandsindkomsten er over 389.561 kr. om året. Tilskud beregnes og udbetales til skolen en gang årligt.
VIGTIGT: Ansøgningen afleveres personligt hos regnskabsafdelingen senest den 2. september 2024.
Ansøgningsskemaet hentes her.
Når alle rettidige ansøgninger er modtaget, rapporteres disse til Eunomia. Derefter starter Eunomia deres proces, og skolen får som regel besked omkring december, om hvilke elever, der er blevet tildelt et tilskud. Al fordeling og udregning sker hos Eunomia.
De allokerede beløb deles i lige store andele og fratrækkes i skolepengeopkrævningen henover skoleårets resterende måneder, fra det tidspunkt skolen giver familierne besked.
Det er afgørende, at dokumenterne er udfyldt korrekt og underskrevet af alle relevante parter.
Bliver man tildelt et tilskud er det vigtigt at vide at beløbet følger den pågældende elev. Det vil sige, at beløbet fratrækkes skolepengene til den angivne elev uagtet, hvem der har ansøgt.
Tilskud fra den danske stat til elever i 2.g og 3.g
ELEVER UNDER 18 ÅR
NB! Tilskuddet følger skoleåret til kalenderåret.
Elever i 2.g og 3.g som går på DFB kan søge tilskud fra fripladskassen. Ansøgningsskemaet udfyldes og afleveres med oplysning om hoved- og medforsørgers indtægtsgrundlag. Kopi af seneste årsopgørelse vedlægges.
Find ansøgningsskemaet for 2024 her.
Frist for ansøgning: 15. september
VIGTIGT: I bedes aflevere jeres fulde ansøgning (inkl. dokumentation) til regnskabsafdelingen, eller scan og send til comptabilite@lfph.dk
Skolen ansøger fripladskassen om tilskud ud fra antal elever der er indskrevet på skolen pr. 1. januar. Når fripladskassen har gjort deres beregninger, sender de pengene til skolen i løbet af foråret, som herefter fordeler pengene til de ansøgningsberettigede elever.
Det tildelte beløb deles i lige store andele svarende til kalenderårets resterende måneder hvori skolen fakturerer. Det månedlige beløb deles yderligere i lige store dele, i forhold til, hvor mange ansøgere der er. Går en elev stadig på skolen i efteråret i samme kalenderår, kan eleven stadig modtage tilskuddet indtil nytår.
Der ydes normalt ikke danske tilskud til skolepenge til elever som modtager støtte fra Frankrig.
ELEVER OVER 18 ÅR
Alle elever som er fyldt 18 år inden den 1. januar har mulighed for at søge tilskud fra fripladskassen. Der er ikke noget ansøgningsskema, men eleven skal derimod sende en mail til comptabilite@lfph.dk med anmodning om at komme i betragtning.
Eleverne kan søge 1 gang om året og mailen skal være regnskabsafdelingen i hænde senest: 2. april
VIGTIGT: Betingelsen for at modtage fripladstilskud afhænger af om man modtager SU. Husk at angive i mailen, hvor meget du modtager i SU.
Skolen ansøger fripladskassen om tilskud på baggrund af oplysninger fra SU-Styrelsen samt ansøgninger fra eleverne. Når fripladskassen har gjort deres beregninger, sender de penge til skolen i løbet af foråret, hvorefter skolen fordeler pengene til de ansøgningsberettigede elever.
Det tildelte beløb deles i lige store andele svarende til kalenderårets resterende måneder hvori skolen fakturerer. Det månedlige beløb deles yderligere i lige store dele, i forhold til, hvor mange ansøgere der er. Går en elev stadig på skolen i efteråret i samme kalenderår, kan eleven stadig modtage tilskuddet indtil nytår.
Der ydes normalt ikke danske tilskud til skolepenge til elever som modtager støtte fra Frankrig.
Alle elever over 18 år har ydermere mulighed for at søge SU www.su.dk
Tilskud beregnes efter fordelingsnøgle og på baggrund af oplysninger til SU-Styrelsen.
Dette tilskud går ikke igennem skolens regnskabsafdeling. Dermed skal alle henvendelser gå direkte til SU-styrelsen.
En elev, som ansøger om SU, skal først informere sekretariatet for indskrivning inscription@lfph.dk om, at han/hun vil ansøge om SU. Inden eleven udfylder sin ansøgning, skal han/hun nemlig have en bekræftelse på at være indskrevet på skolen.
Tilskud fra kommunen
Fripladstilskud maternelle – børnehave (PS, MS og GS, hvis barnet er født efter 1. oktober).
OBS! Børn i GS, som er født før den 1. oktober har ikke længere mulighed for at modtage tilskud fra kommunen (som fx øko.friplads og søskendetilskud). Desværre har ministeriet ikke lignende tilskud, der kan ansøges.
Ønsker man at søge om fripladstilskud skal man henvende sig til den kommune, hvori barnet har folkeregister adresse. Ansøgningen går helt udenom skolen, så alle spørgsmål, bedes rettet mod kommunen og ikke skolen.
Såfremt man bliver godkendt af sin kommune til at modtage fripladstilskud, vil skolen hver måned modtage disse penge, som derefter vil blive fratrukket i skolepengeopkrævningen. Venligst vær opmærksom på at tilskuddet ikke dækker hele skolepengebeløbet.
Har kommunen ved en fejl oplyst forkert beløb, vil kommunen selv rette henvendelse til forældrene om en evt. tilbagebetaling. Tilbagebetalingen vil derfor IKKE gå igennem skolen.
Søskendetilskud
Du eller I kan få søskendetilskud, hvis du eller I har mere end ét barn i husstanden, der går i børnehave (PS, MS og GS, hvis barnet er født efter 1.oktober), vuggestue, garderie/SFO eller privat pasning.
Reglerne for dette fås hos jeres bopælskommune. Alle spørgsmål, bedes rettet mod kommunen og ikke skolen. Såfremt man opfylder kommunens krav for modtagelse af søskendetilskud, vil skolen hver måned modtage disse penge, som derefter vil blive fratrukket i skolepengeopkrævningen.
Bemærk, at det normalt er det ældste barn i familien, der modtager dette tilskud. Hvis det ældste barn er i en anden institution i kommunen og det yngste barn hos os, vil søskendetilskuddet fratrækkes forældrebetalingen fra den anden institution og ikke fra os.
Har kommunen ved en fejl oplyst forkert beløb, vil kommunen selv rette henvendelse til forældrene om en evt. tilbagebetaling. Tilbagebetalingen vil derfor IKKE gå igennem skolen.
Skolens støttefond tildeler økonomisk bistand til familier, som har særligt brug for hjælp til studierejser, lejrskoler og andre pædagogiske projekter.
Elever fra primaire, 1. -5. klasse:
Henvendelse skal ske til klasselæreren, som har ansøgningsskema. Når det er udfyldt, afleveres det tilbage til den pågældende lærer.
Elever fra secondaire, 6. klasse til 3.g:
Man ansøger støttefonden ved at skrive til fondsaideprojet@gmail.com med kopi til den lærer, som er ansvarlig for rejsen. Herefter modtager man et skema, som skal udfyldes og en liste over bilag, som skal vedlægges.
Fonden kan bede om følgende:
- Begrundet ansøgning med forklaring af familiesituationen.
- Skatte oplysninger for begge forældre.
- Dokumentation for fripladstilskud/støtte, hvis barnet modtager tilskud.
Dette fås ved henvendelse til bogholderiet på Comptabilite@lfph.dk
- Dokumentation for fripladstilskud/støtte, hvis barnet modtager tilskud.
- Beskrivelse af lejrskole eller studietur inkl. oplysninger om udgifter.
- Oplysninger om familiens sammensætning og om antallet af børn, som deltager i lejrskoler/rejser i løbet af året.
Der gives ikke tilskud til befordring/transport.
UNGDOMSKORT:
For elever på gymnasiet
Med ungdomskortet kan elever fra 16 til 19 år rejse til reduceret pris mellem bopælen og skolen. Derudover giver Ungdomskortet også mulighed for at rejse rundt i Danmark til nedsat pris.
For at kunne ansøge om ungdomskort, følg venligst procedure på www.ungdomskort.dk , hvor betingelserne også fremgår: www.ungdomskort.dk (Siden findes også på engelsk)