Lejrskoler og udveksling
Gennem hele deres skoletid kan eleverne på Prins Henriks Skole deltage i ture og rejser arrangeret af skolen med det formål at vise dem steder og kultur, at udvikle deres sprogkundskaber og at gøre dem mere selvstændige. De har stor gavn af oplevelser i fællesskab på nye steder og andre sammenhænge. Samtidig udvikler de deres almene kulturelle kendskab og tager et skridt mere i retning af dannelse som ”verdensborgere”.
I primaire
Fra 1. klasse tager eleverne på lejrskoler eller ture i nogle dage med forskellige emner (for eksempel : udflugter i naturen og til havet), enten i Danmark eller i Skandinavien:
- Lejrskole på Samsø for eleverne i 4. klasse, 2024 og i Hillerød 2024
Turene har til formål at styrke sammenholdet og trivslen hos eleverne.
Samsø: 4. klasse (A) har været på lejrskole i fem dage på Samsø. Eleverne har været på eventyr på den danske ø på cykel og har kørt omkring 100 km. Udover at lære om den danske geografi og historie, samt om fredet natur, var temaet for turen også at se et konkret eksempel på produktion og anvendelse af vedvarende energi i størrelsesforhold, der passer til øen.
Hillerød: Vores sammensatte 2.- 3.klasse har været fire dage på lejrskole i Hillerød med skoven som omdrejningspunkt. Vi var på opdagelse i den lokale flora og fauna i den omkringliggende skov.
I secondaire
En månedstid efter skolestart tager eleverne i 6. klasse på en 4-dages tur til et kursuscenter i Tisvildeleje. Lærerteamet for 6. klasse, som står i spidsen for projektet, har fokus på at gøre overgangen mellem 5. og 6. klasse lettere og at ryste eleverne sammen i den nye klasse i collège. Ved siden af teambuilding med idræt og sociale aktiviteter er der også skoleopgaver med de nye krav til 6. klasse og fokus på planlægning af det individuelle arbejde.
FerMUN
- Hvert år i begyndelsen af januar tager en gruppe af vores 2.g elever af sted til Geneve for at deltage i FerMUN-udfordringen, som er tilrettelagt af det internationale gymnasium i Ferney-Voltaire. Eleverne har også mulighed for at deltage i debatter ud fra FN-modellen og besøge CERN sammen med deres fysik-kemilærer.
Læs mere om FerMUN.
“Kortlægning af kontroversen”
Lad os debattere, i Europa !
Kortlægning af kontroversen – bygger på mange års erfaring med AEFE- projektet FORCCAST (Formation à la Cartographie des Controverses et à l’Analyse des Sciences et Techniques) ledet af Sciences Po Paris.
Projektet er en fortsættelse af arbejdet og samler tre “pilot”-skoler, som afprøvede den nye metode i 2018:
- Le Lycée Franco Hellénique Eugène Delacroix d’Athènes – Grækenland
- Le Lycée Chateaubriand de Rome – Italien
- Prins Henriks Skole – Danmark
Målet er at finde en fælles proces til ”kortlægning af kontroversen” omkring et nyt emne.
Alle elever i 2.g har for andet år i træk været med i projektet ”Kortlægning af kontroverset – COS 2024” , et projekt, som samler de franske gymnasier i København, Oslo og Stockholm.
Kontroversen handlede i år om hyperandrogene atleter i idrætskonkurrencer på højt niveau, særligt ved de Olympiske Lege.
Det centrale i debatterne var fairness i de kvindelige idrætskonkurrencer og konsekvenserne af de regler, som de internationale forbund har indført. Der var fokus på forskellige aspekter af kontroversen, som f.eks:
- Lovgivning og regler inden for idræt
- Biologiske spørgsmål
- Politiske og ideologiske spørgsmål
Eleverne lavede simulerede debatter, hvor de påtog sig rollen som en vigtig aktør i kontroversen, enten som forsker, sportslæge og leder af sportsorganisationer som IOC (Den Internationale Olympiske Komité).
De københavnske gymnasieelever udvekslede synspunkter med deres skandinaviske venner ved flere lejligheder, mens de forberedte sig på deres roller. På denne måde udviklede de deres retoriske evner og evne til at udtrykke sig offentligt om et højaktuelt emne.
Læs mere om Forccast-projektet:
Les controverses enseignées aux lycées français de l’étranger
Eleverne i MATh.en.JEANS-klubben deltager regelmæssigt i kongresser i udlandet. Det giver mulighed for at møde andre elever på deres alder, som er interesserede i matematik, men også folk fra universitetet og andre fra forskerverdenen i matematik.
Læs mere om kongressen “MATh.en.JEANS“.
Alle tyskelever rejser mindst én gang til et tysktalende land i løbet af deres skoletid på Prins Henriks Skole.
Eleverne fra tyskholdet i 7.klasse rejste i maj 2024 på studietur til Hamborg. De havde et intenst program omkring emnerne byen, vandet, kunsten og eventyret. En rejse med en god stemning, hvor venskaberne voksede sig stærkere. Eine sehr gute Reise!
Læs mere under “Sprog i Secondaire“.
Prins Henriks Skole er med i udvekslingsprogrammet ADN-AEFE.
Programmet giver elever fra seconde mulighed for at deltage i en individuel skoleudveksling over flere uger i en af de 165 skoler i AEFE-netværket, der er med i ordningen.
Idéen er at modtage og siden selv blive modtaget af en elev fra en anden fransk skole i verden.
Denne unikke oplevelse er en fantastisk mulighed for vores elever for at berige deres skoleforløb og rejse mod nye horisonter, samtidig med at de garanteres kvalitetsundervisning og en fortsættelse af skolen, fordi vi er en del af netværket AEFE – Agence pour l’enseignement français à l’étranger.
Flere oplysninger på om programmet:
- Læs om udvekslingsprogrammet her ADN AEFE
- Tilmeld dig her på siden AGORA AEFE
Forår 2024: 4 af vores 6 udvekslinger under ADN
Cléo og Elisa – Barcelona | Gaspar og Téo, Bogota | Sara og Joséphine, Lissabon | Anaëlle og Lucie, Barcelona |
Video Cléo et Elisa | Video Gaspar et Téo | Video Sara et Josephine | Video Anaëlle et Lucie |
Elever i 1.g har mulighed for regelmæssigt at deltage i skirejser til Østrig eller Sverige.