Søg
Menu Søg
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Close Icon

Send os en besked

Hvis du har nogle spørgsmål eller information som du gerne vil dele med skolen, udfyld venligst formularen.







    Close Icon
    Paper Airplane Illustration

    Tak for din besked. Den er sendt.

    Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Luk

    Lejrskoler og udveksling

    ?> Hero Image

     

    Gennem hele deres skoletid kan eleverne på Prins Henriks Skole deltage i ture og rejser arrangeret af skolen med det formål at vise dem steder og kultur, at udvikle deres sprogkundskaber og at gøre dem mere selvstændige. De har stor gavn af oplevelser i fællesskab på nye steder og andre sammenhænge. Samtidig udvikler de deres almene kulturelle kendskab og tager et skridt mere i retning af dannelse som ”verdensborgere”.

    I primaire

    Fra 1. klasse tager eleverne på lejrskoler eller ture i nogle dage med forskellige emner (for eksempel : udflugter i naturen og til havet), enten i Danmark eller i Skandinavien:

    • Lejrskole på Møn for eleverne i 5. klasse, 2022 og i Vimmerby, Sverige 2022

    Turen, som ligger i begyndelsen af skoleåret, har til formål at styrke sammenholdet og trivslen hos eleverne. Der er fokus på idrætsaktiviteter og kontakt til naturen. Gåture og træklatring, besøg på en gård og et geologisk museum. I Vimmerby besøgte de Astrid Lindgrens verden.


    I secondaire

    En månedstid efter skolestart tager eleverne i 6. klasse på en 4-dages tur til et kursuscenter i Tisvildeleje. Lærerteamet for 6. klasse, som står i spidsen for projektet, har fokus på at gøre overgangen mellem 5. og 6. klasse lettere og at ryste eleverne sammen i den nye klasse i collège. Ved siden af teambuilding med idræt og sociale aktiviteter er der også skoleopgaver med de nye krav til 6. klasse og fokus på planlægning af det individuelle arbejde.

     

     

    FerMUN

     

    • Hvert år i begyndelsen af januar tager en gruppe af vores 2.g elever af sted til Geneve for at deltage i FerMUN-udfordringen, som er tilrettelagt af det internationale gymnasium i Ferney-Voltaire. Eleverne har også mulighed for at deltage i debatter ud fra FN-modellen og besøge CERN sammen med deres fysik-kemilærer.
      Læs mere om FerMUN.

     

    “Kortlægning af kontroversen”

    Lad os debattere, i Europa !

    Kortlægning af kontroversen – bygger på mange års erfaring med AEFE- projektet FORCCAST (Formation à la Cartographie des Controverses et à l’Analyse des Sciences et Techniques) ledet af Sciences Po Paris.

    Projektet er en fortsættelse af arbejdet og samler tre “pilot”-skoler, som afprøvede den nye metode i 2018:

     

    • Le Lycée Franco Hellénique Eugène Delacroix d’Athènes – Grækenland
    • Le Lycée Chateaubriand de Rome – Italien
    • Prins Henriks Skole – Danmark 


    Målet er at finde en fælles proces til ”kortlægning af kontroversen” omkring et nyt emne.

    Alle elever i 2.g har for andet år i træk været med i projektet ”Kortlægning af kontroverset – COS 2024” , et projekt, som samler de franske gymnasier i København, Oslo og Stockholm. 

    Kontroversen handlede i år om hyperandrogene atleter i idrætskonkurrencer på højt niveau, særligt ved de Olympiske Lege.

    Det centrale i debatterne var fairness i de kvindelige idrætskonkurrencer og konsekvenserne af de regler, som de internationale forbund har indført. Der var fokus på forskellige aspekter af kontroversen, som f.eks:

     

    • Lovgivning og regler inden for idræt
    • Biologiske spørgsmål
    • Politiske og ideologiske spørgsmål

     

    Eleverne lavede simulerede debatter, hvor de påtog sig rollen som en vigtig aktør i kontroversen, enten som forsker, sportslæge og leder af sportsorganisationer som IOC (Den Internationale Olympiske Komité).

    De københavnske gymnasieelever udvekslede synspunkter med deres skandinaviske venner ved flere lejligheder, mens de forberedte sig på deres roller. På denne måde udviklede de deres retoriske evner og evne til at udtrykke sig offentligt om et højaktuelt emne.

     

    Kommentarer fra de sociale medier:
    “Anden dagen var super spændende og interessant, smil og glæde, deling og udveksling. Både arbejde og engagement af høj kvalitet, det var imponerende!” 
    “Bravo og stor tak til eleverne i 2.g for hele deres store arbejde med ARC-kontrovers-projektet!!”

     

    Læs mere om Forccast-projektet:

    Les controverses enseignées aux lycées français de l’étranger

    Eleverne i MATh.en.JEANS-klubben deltager regelmæssigt i kongresser i udlandet. Det giver mulighed for at møde andre elever på deres alder, som er interesserede i matematik, men også folk fra universitetet og andre fra forskerverdenen i matematik.

     

    Læs mere om kongressen “MATh.en.JEANS“. 

    Eleverne på tyskholdet i seconde var i maj 2023 på rejse til Berlin. De fulgte et flot program om temaet Muren, et sted for politisk undertrykkelse og kunstnerisk udtryk: graffitiworkshop, besøg på Museum of Urban Art, skattejagt, besøg i Stasi-fængslet Hohenschönhausen, besøg på mindesmærket for Muren, musik show … Eine sehr gute Reise!

    Læs mere under “Sprog i Secondaire“.

     

    Prins Henriks Skole er med i udvekslingsprogrammet ADN-AEFE.

     

    Programmet giver elever fra seconde mulighed for at deltage i en individuel skoleudveksling over flere uger i en af de 165 skoler i AEFE-netværket, der er med i ordningen.
    Idéen er at modtage og siden selv blive modtaget af en elev fra en anden fransk skole i verden.
    Denne unikke oplevelse er en fantastisk mulighed for vores elever for at berige deres skoleforløb og rejse mod nye horisonter, samtidig med at de garanteres kvalitetsundervisning og en fortsættelse af skolen, fordi vi er en del af netværket AEFE – Agence pour l’enseignement français à l’étranger.

     

    Flere oplysninger på om programmet:

    ADN-AEFE årgang 2023

    Elever i collège og gymnasium har mulighed for regelmæssigt at deltage i skirejser til Østrig eller Sverige.