Primaire


I primaire er eleverne fra 3 til 10 år, de går i skole i et internationalt miljø og i en tryg ramme, som styrker læringen.
Primaire er opdelt i to afdelinger: Maternelle, som tager imod børn fra 3 til 5 år, og élémentaire, hvor eleverne er 6 til 10 år.
I maternelle lægges fundamentet for læring, udvikling og gode faglige resultater i skolen
I maternelle tilbyder vi et hyggeligt og trygt miljø med mange sprog, hvor børnene udfordres og beriges. Børnene er mellem 3 og 5 år gamle og er opdelt i tre trin:
3 år: Petite Section |
4 år: Moyenne Section |
5 år: Grande Section |
Det pædagogiske team i maternelle har fokus på at styrke det enkelte barns læring og udvikling, både de motoriske færdigheder og de sociale og kognitive færdigheder.
Klassernes størrelse og det daglige skema er udformet på en måde, som giver mulighed for at give opmærksomhed til den enkelte elev. Undervisningen, der bygger på de bedste værktøjer og ressourcer, er tilpasset det enkelte barns behov.
Vi lægger vægt på elevernes trivsel ved at give dem tid til ro og hvile, og eleverne i Petite Section sover middagslur efter frokost.
I maternelle er der også et bibliotek med bibliotekar, hvor børnenes bevidsthed i forhold til litteratur kan vækkes og styrkes og hvor de kan dykke ned til historier, som passer til deres alder. De kan også låne bøger med hjem og vise familien. Eleverne har adgang til en gymnastiksal og er med på mange udflugter: muséer, parker, teater, koncerter mv.
Ligesom på de andre franske skoler i udlandet, får eleverne i maternelle på Prins Henriks Skole også undervisning i det lokale sprog, som her er dansk. Fra Petite Section lærer børnene enten sproget fra bunden eller bliver bedre til det gennem forskellige kreative og legende aktiviteter, som passer til deres alder og niveau.
Ikke-fransktalende elever får støtte i fransk med en lærer, som underviser fransk som fremmedsprog. Herudover kan der tilbydes individuel faglig støtte (APC) til børn i slutningen af skoledagen.


I maternelle begynder skoledagen kl. 8.15 og slutter kl. 14.00. Skemaet her viser et eksempel på en almindelig dag for en elev i maternelle.
8:15 | Modtagelse i klassen |
8:30 | Bevægelse |
9:00 | Værksteder |
9:45 | Formiddagsmad |
10:00 | Frikvarter |
10:30 | Dansk |
11:00 | Værksteder |
11:30 | Frokost |
12:00 | Frikvarter |
12:30 | Stilletid |
12:45 | Værksteder |
13:45 | Historielæsning |
14:00 | Skoledagen slutter |
I maternelle lægger vi vægt på fem læringsområder:
- Styrke sproget i alle dets aspekter
- Handle, udtrykke sig og forstå gennem fysisk udfoldelse.
- Handle, udtrykke sig og forstå gennem kunstnerisk udfoldelse.
- Lære de første værktøjer at kende til at kunne strukturere sin refleksion.
- Undersøge verden
Se nærmere beskrivelse af de færdigheder, vi arbejder med på eduscol.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Den grundlæggende læring. At skabe en stærk base for viden og gode faglige resultater:
Undervisningen er tilrettelagt af det erfarne og engagerede lærerteam, som har fokus på elevernes faglige resultater og deres trivsel.
Målet i élémentaire er at give alle vores elever grundlæggende færdigheder i det franske og det danske sprog (læse og skrive) og i matematik (tælle, regne, løse opgaver), og sikre at læringen er tilpasset det enkelte barns rytme og behov. Vi har særligt fokus på at vække elevernes glæde ved læring og på, at de trinvist tilegner sig færdigheder og sprog, samt sociale kompetencer for at udvikle sig til at møde fremtidens verden.
Eksempel på et skema for en 4. klasse:
Eleverne fra 1. til 5.klasse tilegner sig grundlæggende viden og styrker deres færdigheder på fem områder, som udgør de overordnede mål (Le socle commun), inden for færdigheder og dannelse:
- Sprog til at tænke og kommunikere med
- Metoder og redskaber til at lære med
- Almen dannelse af personen og borgeren
- Naturlige kredsløb og tekniske kredsløb
- Verdens mangfoldighed og menneskets aktivitet
Fransk, matematik, historie-geografi og dannelse og medborgerskab, naturvidenskab og teknologi, idræt, billedkunst og naturligvis sprogene udgør de fag, eleverne arbejder med hver uge.
Se læseplanerne i deres fulde længde på Eduscol.
Mål og læseplaner for faget dansk
Forældrefolder læsning 1., 2. og 3. klasse
Forældrefolder læsning 4., 5. og 6. klasse
Anbefalinger til frilæsning 3., 4. og 5. klasse
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
På Prins Henriks Skole finder den meste undervisning sted på fransk. Undervisningen i andre sprog er en vigtig del af skoleprojektet, og vores elever i primaire bliver derfor undervist i dansk og engelsk med ugentligt timetal som vist i skemaet:
Dansk | Engelsk | |
---|---|---|
Afdeling | ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Petite section | 2t30 | - |
Moyenne section | 2t30 | - |
Grande section | 4t | - |
1. klasse | 3t | 1t |
2. klasse | 3t | 1t |
3. klasse | 3t | 2t |
4. klasse | 3t | 2t |
5. klasse | 3t | 2t |
Der er fokus på det mundtlige, så eleverne kan lære dagligdagssprog og kan komme til udtryk.
I dansk følges undervisningsministeriets fælles mål og læseplan for dansk.
Formål i dansk:
Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.
Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.
Kilde: Dansk fællesmål 2019