Søg
Menu Søg
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Close Icon

Send os en besked

Hvis du har nogle spørgsmål eller information som du gerne vil dele med skolen, udfyld venligst formularen.







    Close Icon
    Paper Airplane Illustration

    Thank you for your message.

    We will get back to you as soon as possible. Close

    Primaire

     

    I primaire er eleverne fra 3 til 10 år, de går i skole i et internationalt miljø og i en tryg ramme, som styrker læringen.
    Primaire er opdelt i to afdelinger: Maternelle, som tager imod børn fra 3 til 5 år, og élémentaire, hvor eleverne er 6 til 10 år.

    Maternelle

    I maternelle lægges fundamentet for læring, udvikling og gode faglige resultater i skolen

     

    I maternelle tilbyder vi et hyggeligt og trygt miljø med mange sprog, hvor børnene udfordres og beriges. Børnene er mellem 3 og 5 år gamle og er opdelt i tre trin:

     

    3 år: Petite Section
    4 år: Moyenne Section
    5 år: Grande Section

     

    Personalet i maternelle på Prins Henriks Skole har stor erfaring med at arbejde med børn, så deres sansemæssige, motoriske, kognitive og sociale udvikling stimuleres med det primære mål at udvikle elevernes personlighed. Klasserne har en størrelse, og skoletiden er tilrettelagt på en måde, som giver lærerne mest mulig tid til hvert enkelt barn. Læringen er tilpasset den enkelte elevs behov, og har de bedst mulige vilkår.

    Vi lægger vægt på elevernes trivsel ved at give dem tid til ro og hvile, og eleverne i Petite Section sover middagslur efter frokost.

     

    Som noget særligt for de franske skoler i udlandet får eleverne i maternelle på Prins Henriks Skole også undervisning i dansk. Fra Petite Section lærer børnene enten sproget fra bunden eller bliver bedre til det gennem forskellige kreative og legende aktiviteter, som passer til deres alder og niveau.

    Ikke-fransktalende elever får støtte til fransk med en lærer, som underviser fransk som fremmedsprog, og forældrene kan også modtage individuel støtte i slutningen af skoledagen.

    I maternelle begynder skoledagen kl. 8.15 og slutter kl. 14.00. Skemaet her viser et eksempel på en almindelig dag for en elev i maternelle.

     

    8:15 Modtagelse i klassen
    8:30 Bevægelse
    9:00 Værksteder
    9:45 Formiddagsmad
    10:00 Frikvarter
    10:30 Dansk
    11:00 Værksteder
    11:30 Frokost
    12:00 Frikvarter
    12:30 Stilletid
    12:45 Værksteder
    13:45 Historielæsning
    14:00 Skoledagen slutter

     

    I maternelle lægger vi vægt på fem læringsområder:

     

    1. Styrke sproget i alle dets aspekter
    2. Handle, udtrykke sig og forstå gennem fysisk udfoldelse.
    3. Handle, udtrykke sig og forstå gennem kunstnerisk udfoldelse.
    4. Lære de første værktøjer at kende til at kunne strukturere sin refleksion.
    5. Undersøge verden

     

    Se nærmere beskrivelse af de færdigheder, vi arbejder med på eduscol.

    Elémentaire

    Den grundlæggende læring. At skabe en stærk base for viden og gode faglige resultater:

    Målet i élémentaire er at give eleverne en stor grundlæggende viden i at kunne læse, skrive, tælle, regne, løse problemer og tale flere sprog (fransk, dansk og engelsk), men også sociale kompetencer. Vi lægger også vægt på, at eleverne respekterer deres kammerater, så skolen kan finde sted i et imødekommende miljø, hvor eleverne lærer sameksistens i et internationalt miljø med mange sprog.

    Undervisningen er tilrettelagt af det erfarne og engagerede lærerteam, som har fokus på elevernes faglige resultater og deres trivsel.

     

    Målet i élémentaire er at give alle vores elever grundlæggende færdigheder i det franske og det danske sprog (læse og skrive) og i matematik (tælle, regne, løse opgaver), og sikre at læringen er tilpasset det enkelte barns rytme og behov. Vi har særligt fokus på at vække elevernes glæde ved læring og på, at de trinvist tilegner sig færdigheder og sprog, samt sociale kompetencer for at udvikle sig til at møde fremtidens verden.

     

    Eleverne i élémentaire har adgang til forskellige faciliteter af høj kvalitet: idrætsfaciliteter, bibliotek, lokaler indrettet til undervisning i IT. Forståelse for IT er også vigtigt for at kunne lære. Det bruges til at styrke tilpasningen til individuelle behov, men også til at støtte samarbejdet mellem eleverne, samtidig med at der også undervises i risici ved digitalisering og misbrug, så eleverne får viden om, hvordan de bedst forholder sig til deres digitale liv.

     


    På Prins Henriks Skole er det vigtigt for os, at eleverne lærer sprog, og at de fra 1.klasse får færdigheder på dansk og engelsk. Vi sætter fokus på mundtlighed, og eleverne deltager i projekter, hvor de netop udvikler deres sproglige færdigheder, som er brugbare og vigtige i verden i dag.

     

     

     

     

     

     

     

    Eksempel på et skema for en 4. klasse:

     

    MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
    8.00-9.00 Fransk Dansk Fransk Dansk Fransk
    9.00-9.35 Matematik Matematik Matematik Matematik Naturfag
    9.35-9.50 Frikvarter Frikvarter Frikvarter Frikvarter Frikvarter
    9.50-11.00 Fransk Fransk Fransk Fransk Fransk
    11.00-12.00 Frokostpause Frokostpause Frokostpause Frokostpause Frokostpause
    12.00-13.00 Engelsk Idræt Dansk Idræt Engelsk
    13.00-13.30 Billedkunst Historie-geografi
    Dannelse og medborgerskab (EMC)
    Billedkunst Matematik Billedkunst
    13.30-14.30 (14.00 om fredagen) Matematik Naturfag Historie-geografi
    Dannelse og medborgerskab (EMC)
    Historie-geografi
    Dannelse og medborgerskab (EMC)

    Eleverne fra 1. til 5.klasse tilegner sig grundlæggende viden og styrker deres færdigheder på fem områder, som udgør de overordnede mål (Le socle commun), inden for færdigheder og dannelse:

     

    • Sprog til at tænke og kommunikere med
    • Metoder og redskaber til at lære med
    • Almen dannelse af personen og borgeren
    • Naturlige kredsløb og tekniske kredsløb
    • Verdens mangfoldighed og menneskets aktivitet

     

    Fransk, matematik, historie-geografi og dannelse og medborgerskab, naturvidenskab og teknologi, idræt, billedkunst og naturligvis sprogene udgør de fag, eleverne arbejder med hver uge.

    Se læseplanerne i deres fulde længde på Eduscol.

    Mål og læseplaner for faget dansk

    Sprog i primaire

    På Prins Henriks Skole finder den meste undervisning sted på fransk. Undervisningen i andre sprog er en vigtig del af skoleprojektet, og vores elever i primaire bliver derfor undervist i dansk og engelsk med ugentligt timetal som vist i skemaet:

    DanskEngelsk
    Afdeling
    Petite section2t30-
    Moyenne section2t30-
    Grande section4t-
    1. klasse3t1t
    2. klasse3t1t
    3. klasse3t2t
    4. klasse3t2t
    5. klasse3t2t


    Der er fokus på det mundtlige, så eleverne kan lære dagligdagssprog og kan komme til udtryk. 

    I dansk følges undervisningsministeriets fælles mål og læseplan for dansk.

    Formål i dansk: 
    Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.

    Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.

    Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.