Søg
Menu Søg
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Close Icon

Send os en besked

Hvis du har nogle spørgsmål eller information som du gerne vil dele med skolen, udfyld venligst formularen.







    Close Icon
    Paper Airplane Illustration

    Tak for din besked. Den er sendt.

    Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Luk
    Close Icon

    Book et besøg

    Book et besøg






      Det er muligt at vælge flere afdelinger.



      Close Icon
      Paper Airplane Illustration

      Tak for din besked. Den er sendt.

      Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt. Luk

      Hero Image

      KORTLÆGNING AF KONTROVERSEN 2024

      Udgivet februar 28, 2024

      Alle elever i 2.g har for andet år i træk været med i projektet ”Kortlægning af kontroversen – COS 2024” , et projekt, som samler de franske gymnasier i København, Oslo og Stockholm. Projektet har dog været afholdt i Frankrig og på AEFE-skoler gennem en længere årrække. Prins Henriks Skole er i øvrigt blandt pilotskolerne og har været med siden 2018.   

      Kontroversen handlede i år om hyperandrogene atleter i idrætskonkurrencer på højt niveau, særligt ved de Olympiske Lege.

      Det centrale i debatterne var fairness i de kvindelige idrætskonkurrencer og konsekvenserne af de regler, som de internationale forbund har indført. Der var fokus på forskellige aspekter af kontroversen, som f.eks:

      • Lovgivning og regler inden for idræt
      • Biologiske spørgsmål
      • Politiske og ideologiske spørgsmål

      Eleverne lavede simulerede debatter, hvor de påtog sig rollen som en vigtig aktør i kontroversen, enten som forsker, sportslæge og leder af sportsorganisationer som IOC (Den Internationale Olympiske Komité).
      De københavnske gymnasieelever udvekslede synspunkter med deres skandinaviske venner ved flere lejligheder, mens de forberedte sig på deres roller. På denne måde udviklede de deres retoriske evner og evne til at udtrykke sig offentligt om et højaktuelt emne.