KORTLÆGNING AF KONTROVERSEN 2024
Alle elever i 2.g har for andet år i træk været med i projektet ”Kortlægning af kontroversen – COS 2024” , et projekt, som samler de franske gymnasier i København, Oslo og Stockholm. Projektet har dog været afholdt i Frankrig og på AEFE-skoler gennem en længere årrække. Prins Henriks Skole er i øvrigt blandt pilotskolerne og har været med siden 2018.
Kontroversen handlede i år om hyperandrogene atleter i idrætskonkurrencer på højt niveau, særligt ved de Olympiske Lege.
Det centrale i debatterne var fairness i de kvindelige idrætskonkurrencer og konsekvenserne af de regler, som de internationale forbund har indført. Der var fokus på forskellige aspekter af kontroversen, som f.eks:
- Lovgivning og regler inden for idræt
- Biologiske spørgsmål
- Politiske og ideologiske spørgsmål
Eleverne lavede simulerede debatter, hvor de påtog sig rollen som en vigtig aktør i kontroversen, enten som forsker, sportslæge og leder af sportsorganisationer som IOC (Den Internationale Olympiske Komité).
De københavnske gymnasieelever udvekslede synspunkter med deres skandinaviske venner ved flere lejligheder, mens de forberedte sig på deres roller. På denne måde udviklede de deres retoriske evner og evne til at udtrykke sig offentligt om et højaktuelt emne.